Auto v zime dostáva poriadne zabrať. Nie je to len nejaký mýtus, ale krutá realita. Vaše motorové vozidlo musíte na zimu pripraviť s predstihom, aby ste neostali prekvapený, keď ráno nebudete môcť naštartovať či vyjsť z parkovacieho miesta. Zhrnuli sme pre vás to najdôležitejšie, aby ste vedeli ako pripraviť auto na zimu.
Ako začať s prípravou auta na zimu
Situácia s nepripravenými vodičmi na zimu sa opakuje každý rok. Nielen noví držitelia vodičských preukazov zabúdajú pripraviť svoje auto na zimné počasie. Keď sa ráno zobudia a nemôžu nájsť svojho krásavca v snehových závejoch, tak až vtedy im to docvakne. Lenže to je naozaj neskoro. Ešte len vtedy začnú premýšľať nad výmenou zimných pneumatík za letné. Ale to je chyba. Kedy je najvhodnejší čas a kedy musíte mať zimné pneumatiky nasadené sme riešili podrobnejšie v článku Ako vybrať zimné pneumatiky, tak si to radšej pozrite.
Pneumatiky si môžete vymeniť aj svojpomocne. Ak preferujete servis, tak by bolo obzvlášť vhodné nechať si rovno prekontrolovať celé auto. Riskujete nielen svoje bezpečie, ale aj bezpečnosť ostatných účastníkov premávky.
Čo treba skontrolovať na aute pred príchodom zimy?
Určite nezabudnite na akumulátor. Ten musí znášať studené štarty počas nízkych teplôt a vybitie batérie je veľmi časté. Na akumulátore skontrolujte nielen stav nabitia, ale aj upevnenie káblov, svoriek, hladinu elektrolytov a ich hustotu.
Doslova samozrejmosťou by mala byť kontrola kvapalín, hlavne teda nemrznúcej zmesi v chladiacej sústave, ale aj v ostrekovačoch. Podobne je to aj s hladinou oleja.
Pozornosť venujte aj tryskám a pri dieselových motoroch aj vstrekovaču či sviečkam. Toto sú veci, ktoré si vodiči dokážu skontrolovať aj samy a práve preto na to najčastejšie zabúdajú.
Sú však aj veci, ktoré by ste mali radšej nechať na odborníkov. Ide o celkovú kontrolu funkčnosti klimatizácie a vykurovania automobilu či vyčistenie vzduchových filtrov. Rozhodne si nechajte pozrieť aj brzdové obloženie a kotúče a v podstate aj celý podvozok.
Čo spôsobuje zima nášmu autu?
Teploty pod nulou najviac zaťažujú akumulátor pri štartovaní. Dobitie na maximálnu kapacitu je najlepší spôsob, ako mu pomôcť. Ak máte batériu, ktorá už čo-to pamätá, tak radšej zvážte jej kompletnú výmenu. Predajcovia počítajú s tým, že v zime sa po nich zvyšuje dopyt a preto radi zvyšujú aj ceny akumulátorov.
Pozor na nemrznúcu zmes. V našich končinách by vám teoreticky mala stačiť kvapalina určená do -20 stupňov. Lenže hlavne obyvatelia severu by vám o tom povedali svoje. Ak máte stierače aj na svetlometoch, tak tam určite nešetrite a použite kvapalinu do nižších teplôt. Keď vám počas fujavice začnú primŕzať reflektory alebo čelné sklo, tak už bude neskoro banovať. Na stieračoch je vhodné vymeniť aj gumičky, ak sú už príliš opotrebované.
V zime po naštartovaní by ste s autom mali vyraziť na cestu čo najskôr. Auto treba nechať chvíľku zahriať, no nemalo byť stáť príliš dlho. Väčšina vodičov má vo zvyku nechať naštartované auto, zatiaľ čo oni si doprajú ranú kávičku alebo raňajky. Auto však v zime po naštartovaní potrebuje plynulú jazdu pri nízkych otáčkach, aby sa stuhnutý olej v motore a prevodovke rozohrial. Zároveň sa rozohrejú aj ostatné komponenty.
Ako vybaviť auto na zimu?
Ako nás naučila minulá zima, tak aj vodiči v Bratislave by mali mať v povinnej zimnej výbave metličku, lopatku, lano a škrabku na okná. Do chladnejších krajov sa hodia aj nejaké podložky, ktoré vsuniete pod zapadnuté kolesá na rozbeh a samozrejme snehové reťaze.
Po ruke by ste mali mať aj náhradnú nemrznúcu zmes pre prípad, že by vám náhle došla. Určite nebude na škodu ani prípravok na rozmrazenie zámkov či skla. Pred odjazdom musíte auto zbaviť snehu, pretože riskujete nielen bezpečnosť, ale aj pokutu od policajtov.
Cesta autom v zime si vyžaduje aj väčšiu dávku trpezlivosti či paliva ako obyčajne. A možno aj nejakú svačinku, nápoj či deku, aby ste v zápchach nemali zbytočný dôvod navyše byť nervózny ešte viac. O prispôsobení jazdy vernostným podmienkam a povahe vozovky vás hádam poúčať nemusíme.