TOPlist

Jarná únava – príznaky a ako sa jej zbaviť

Jarná únava na vás dolieha, ak máte v poslednej dobe pocit, že ste unavení, malátní, nič sa vám nechce a cítite nevysvetliteľný smútok… Takže, ako s ňou skoncovať?

Jarná únava – mýtus či skutočnosť?

jarná únavaHoci by sa mohlo zdať, že príchod jari a predlžovanie dní by nám malo zaručene včarovať úsmev na tvári, tak často je to presne opačné Nuž je to tak – aj napriek tomu, že sa príroda zobúdza, tak mnoho ľudí nemá energiu na rozdávanie.

Jarná únava je predovšetkým reakcia organizmu na často striedajúce sa oteplenia a ochladenia, máme nižšiu hladinu hormónu melatonínu, ale aj nedostatok vitamínov (hlavne vitamín D) a minerálov, ktoré sme cez zimu stratili. Práve hormón melatoním, tzv. spánkový hormón sa u nás tvoril vo veľkom cez zimu a teraz jeho vysoká hladina spôsobuje častú únavu.

Príznaky jarnej únavy

Medzi hlavné príznaky jarnej únavy patria: ospalosť, vyčerpanosť, podráždenie, výkyvy nálad, lenivosť, znížená schopnosť sústredenia. Často je sprevádzaná aj fyzickými príznakmi ako bolesť kĺbov a svalov, strata energie, slabý prerušovaný spánok a môžete mať aj oslabený imunitný systém.

Jarná únava je typická tým, že je krátkodobá. Ak u vás tieto príznaky pretrvávajú dlhšiu dobu, môže ísť o vážnejšie ochorenie (depresie, poruchy štítnej žľazy či ochorenie srdca) a vtedy je potrebné vyhľadať odborníka.

To, že sme viacerí cez zimu menej športovali, jedli sýtejšie jedlá, sa našom tele neodráža iba vo forme kíl navyše, ale vo forme toxínov, ktoré zaplavili náš organizmus. Ak sa ich nezabavíme pomocou jarnej detoxikácie, úpravou stravy či cvičením, môže to mať zlé účinky na naše zdravie.

Čo robiť, aby sme sa jarnej únavy zbavili?

Skúste saunu. Pôsobí proti stresu a regeneruje organizmus. No zostaňte v nej len tak dlho ako vám to príjemné. Tu neplatí, že čím viac, tým lepšie. Po saune sa môžete osprchovať studenšou vodou. Nabudí vás to.

jarnu unava ako sa jej zbavitVašu jarnú únavu môže spôsobovať aj nedostatok tekutín. Takže zamerajte sa aj na pitný režim. V priemere by ste mali vypiť 2 a viac litrov tekutín (podľa váhy). Vhodným pitím je čistá voda s citrónom, bylinkové čaje, kvalitné džúsy.

Doprajte si kvalitný 8 hodinový spánok. Ten vám dodá stratenú energiu. Ak sa cítite veľmi unavení, a ak vám to práca a okolnosti dovolia, pospite si aj poobede. Spite v teple, v tichu a bez rušivých mobilov.

Dni už nie sú také chladné, tak s prejdite, vytiahnite bicykel alebo si zabehajte. Dýchajte zhlboka jarný vzduch, lebo kyslík je pri zaháňaní únavy nenahraditeľný. Rozhýbete si kosti, svaly, ale aj mozog. Zvýšená telesná aktivita má mnoho výhod. Nielenže telo zbavíte toxínov, ale zbavíte sa aj zlej nálady a vyformujete si postavu.

V strave si tiež spravte generálne upratovanie. Skúste sa vzdať cukru, bielej múky. Namiesto toho zaraďte do jedálnička viac ovocia, zeleniny, bieleho mäsa, celozrnných výrobkov… Zabudnúť by ste mali na koláčiky, kofeín, cigarety a alkohol. Alkohol jarnú únavu a jej „depresie“ nevylieči, skôr naopak.

Skúste sa vyhýbať stresovým situáciám, doprajte si dostatok slnečných lúčov. Jarné upratovanie počká, ak už nad ním rozmýšľate. Najskôr si upracte v hlave, aby ste si prichádzajúcu jar užili.

 

Save

 
Komentáre

Zatiaľ žiadne komentáre. Pridajte prvý.

Chýba vám tu niečo? Chcete vedieť viac? Nechajte nám odkaz.