TOPlist

Sedavé zamestnanie. Ako sa zbaviť kancelárskych zlozvykov

Sedavé zamestnanie sa v posledných rokoch rozmáha. Ak aj vaše zamestnanie spadá do kategórie sedavé, tak by ste si určite mali osvojiť pár základných informácií. V prípade, že pozoruje postupné zhoršovanie zraku, často vás bolieva chrbát či neadekvátne priberáte, tak ste aj vy pochytili kancelárske zlozvyky. Je na čase osvojiť si nové a lepšie…

Sedavé zamestnanie sa odrazí na našom zdraví

sedavé zamestnanieDlhý čas strávený na stoličke má za následok bolesti chrbtice, precitlivené oči, močové kamene, nadváhu, hemoroidy, celkovú únavu, ale taktiež zvyšuje riziko cukrovky, srdcovo – cievnych ochorení či rakoviny hrubého čreva.

Moderný trend je jasný – čoraz viac sa na inherentných stránkach objavujú pracovné ponuky, ktoré sa orientujú na prácu s počítačom, kde ľudia presedia aj viac ako klasických 8 hodín. Cestou domov sa odvezú v aute, prídu domov a zasadnú za pred televízor alebo počítač. Už to nie je len sedavé zamestnanie, ale rovno sedavý štýl života. A čo najhoršie, učíme to aj naše deti. Tie prídu vysedené zo školy a tiež len doma sedia pri PC či televízore. Z toho nemôže vzniknúť nič dobré. Ak si teda vážite svoje zdravie, mali by ste s tým niečo začať robiť.

Základom je správne sedenie

Ak máte sedavé zamestnanie, tak začnite od neho. Zamestnávateľ by vám mal zaobstarať kvalitnú stoličku na sedenie. Ideálne s anatomicky tvarovaným sedákom, opierkou po celej dĺžke chrbta, nastaviteľnou výškou. No v dnešnej realite je človek rád, ak má vôbec nejakú prácu a nieto si ešte pýtať kvalitnú stoličku. Tak skúste malý trik. Dajte si za seba malý vankúšik. Bude vás nútiť sedieť vo vystretejšej polohe a zohreje vám aj kríže (čo ocenia hlavne ženy).

A ako by malo vyzerať to správne sedenie? Určite nie nohy prekrížené či vyložené na podstavci.  Výšku stoličky si nastavte tak, aby ste nohami prirodzene dočiahli na zem a chrbát vystrite.

Aj malý pohyb pomôže

Pohyb by mal súčasťou života každého človeka, už pol hodina denne vám pomôže. U ľudí, pri ktorých je pravidelný pohyb samozrejmosťou, je o polovicu menšie riziko, že ich postihne predčasné úmrtie, či vážna choroba. Uskutočnili sa rôzne štúdie, podľa ktorých 18 percent prípadov ochorenia srdca a 22 percent prípadov rakoviny hrubého čreva môže byť spôsobených nečinnosťou.

Keď už správne sedíte, mali by ste si medzi týmito sedeniami robiť prechádzky. Dajte si pravidlo, že pri každom telefonáte sa budete prechádzať (ak je to možné, samozrejme). Alebo si po každej hodine dajte kolečko po kancelárií. Aj cez obednú prestávku sa poriadne poprechádzajte. Namiesto výťahu použite schody. Sú to na prvý pohľad maličkosti, ale veľmi si tým pomôžete.

A čo pomáha vyťažovaným očiam?

Pri práci s počítam potrápime aj naše oči. Ak začnete mať pocit suchých očí, začnú vás bolieť, slziť, skúste toto, uľaví sa vám:

Zavrite oči a prstami si pohlaďte obočie, jemne si pomasírujte spánky. Ukazovákom si pomasírujte sedlo nosa, vnútorné a vonkajšie kútiky očí.

sedavé zamestnanie zabija?Jedzte menej a častejšie

Dostávame sa k strave. Je logické, že ak človek nevykonáva fyzickú prácu, má aj menši výdaj energie. Preto ak nechcete priberať, mali by si dať pozor na to, či zjete. Treba sa vyhýbať sladkostiam, sladkým nápojom, vyprážaným jedlám a jedlám s vysokým obsahom nasýtených mastných kyselín. Ideálnou voľbou je biele mäso, ryby, ovocie, zelenina. A aj tu platí pravidlo – menej a častejšie jesť .

Myslíte aj na pitný režim a doprajte si dostatok tekutín, najlepšie minerálnych vôd či obyčajnej čistej vody s citrónom.

A po práci zas nevysedávajte, ale zahrajte sa s deťmi, upratujte, navarte si večeru, povenujte sa partnerovi. Veď zdravie máte iba jedno, preto sa treba oň starať.

 

 

 

 
Komentáre

Čo pomáha vyťaženým očiam? Očná gymnastika, časté žmurkanie, monitor tak na ruku vzdialený, často odvraciať zrak a zamerať sa na niečo von oknom a umelé slzy, pre mňa ocutein kvapky… A už len chodiť pravidelne k očnému :)

Chýba vám tu niečo? Chcete vedieť viac? Nechajte nám odkaz.