TOPlist

Aké raňajky sú chutné a zdravé zároveň?

Raňajky? Nemám čas, ponáhľam sa, nechutí mi ráno jesť… Toto sú najčastejšie výhovorky ľudí, ktorí neraňajkujú. Raňajky by mali byť základným jedlom dňa, s ktorým by sme si mali naštartovať trávenie aj telo, aby zvládlo celodennú záťaž. Ich výhody vám teraz zhrnieme a dúfame, že po prečítaní tohto článku začnete s pravidelným raňajkovaním aj vy.

Raňajky a ich význam

zdrave a chutne ranajkyRaňajky by mali predstavovať 20 – 25% nášho denného celkového príjmu potravy. Veľa ľudí si myslí, že predsa počas spánku nevydali žiadnu energiu a ráno ju preto nepotrebujú dopĺňať. Pravda je však taká, že i počas spánku spotrebúvame energiu na „chod“ vnútorných orgánov.

Obzvlášť deti sú na citlivé na výkyvy energie, a ak neraňajkujú, môže to ovplyvniť ich výkon v škole a celkové sústredenie. A to ani nehovoríme o tom, že keď neraňajkujete, tak máte väčšie sklony k obezite. Prečo? Pretože telo sa počas celého dňa snaží doplniť energetický deficit neustálym prijímaním ďalšieho jedla. Bez raňajok v konečnom dôsledku zjete viac, akoby ste mali. Ak chcete schudnúť a preto neraňajkujete, robíte fatálnu chybu.

Ako by mali vyzerať správne raňajky?

Dôležité je aj to, čo ráno zjete. Zabudnúť by ste mali šišky plnené džemom či sladké koláče, mastné klobásy, údeniny, paštéty, biele pečivo… Pozor si dávajte aj na cereálie, ktoré nám mnohé reklamy, predstavujú, ako zdravú formu raňajok. Väčšina z nich obsahuje veľké množstvo sacharidov, a zbytočne nám rozladia hladinu cukru v krvi. Keď už chcete dať šancu cereáliám, tak tak si pozorne prečítajte ich zloženie.

Zdravé raňajky sa vyznačujú tým, že sa skladajú z bielkovín, vitamínov a ostatných živín v primeranom množstvo, teda aj tukov a cukrov. Obsahovať by mali aj vlákninu, pretože tá nám správne naštartuje metabolizmus a na dlhší čas vás zasýti. Aj nápoje sú dôležité. Skúste si teda dať na pitie kávu alebo čaj bez cukru, prípadne s medom a citrónom alebo kvalitné ovocné šťavy (ideálne vlastnej výroby).

Večná dilema – raňajkovať ovocie a vajíčka či nie?

vajicka ovocie zdrave raňajkyPozor na ovocie! Ak jedávate na raňajky iba ovocie, sú to tiež sladké raňajky, ktoré navyše neobsahujú všetky potrebné živiny. Raňajky, ako sme už spomínali, by mali obsahovať správny pomer cukrov, tukov i bielkovín. V ovocí je minimum bielkovín a práve tie sú pre váš organizmus doslova nevyhnutné. A viete, že váš žlčník potrebuje ráno okolo 10 gramov zdravého tuku? Takže, ovocie áno, ale na raňajky iba samotné ovocie rozhodne nestačí!

Báť sa nemusíte ani vajíčok. Majú síce vyšší obsah cholesterolu, ale ak si človek každé ráno dopraje dve vajíčka na raňajky, ľahšie zhodí nadbytočné kilá. Vajcia totiž predstavujú energeticky veľmi bohaté raňajky, plné vitamínov a minerálov, vďaka ktorým človek trpí menej pocitmi hladu a nutkaním prejedať sa.

Tipy na zdravé a chutné raňajky:

  • Probiotický jogurt s ovsenými vločkami a kúskami jablka. Ovsené vločky si môžete do jogurtu nasypať už večer a ráno ich budete mať krásne mäkké.
  • Mozarella, celozrnný rožok, zelenina
  • Celozrnný chlieb s kvalitnou šunkou s vysokým obsahom mäsa alebo vajíčkom a k tomu zelenina.
  • Celozrnné pečivo s nízkotučným syrom
  • Nízkotučný jogurt s nakrájaným banánom a medom.
  • Vajíčka natvrdo, celozrnný chlieb a zelenina

Chutné recepty na zdravé raňajkové chutnosti nájdete aj na tejto stránke :)

 

Save

 
Komentáre

Zatiaľ žiadne komentáre. Pridajte prvý.

Chýba vám tu niečo? Chcete vedieť viac? Nechajte nám odkaz.